söndag 12 december 2010

Hallen

Tomtar på loftet







När jag var barn så fanns det en röd tofs i ventilationsspjället i köket kring juletid. Min mamma sa att det var en tomtenisse som hade fastnat med sin luva.
Varje morgon fram till jul så fanns en gåva på en liten hylla nedanför ventilationen. Det kunde vara en tablettask,  bubbelgum, en liten plopp,  penna eller någon annan liten sak.
När jag busade så pekade mamma eller pappa på tofsen och sa att tänk på att tomtenissen kan se och höra allt. Hur tror du då att det blir med dina julklappar?

När mina egna barn var små så fastnade ju även tomtenissen med sin tofs hos oss.  Ett mycket effektivt sätt att få de små raringaran att hålla sig lugna fem minuter.
Traditionen hålls vid liv fortfarande men mina rara ungdommar bara skrattar åt mig. På bilderna kan ni se att vår Nisse fastnade i hallen. Hans röda toffs syns brevid medecinlådan över skåpet.

Inga kommentarer: